Helikopteri OS BiH između politike i odbrambenog planiranja

8 min read

Oružane snage Bosne i Hercegovine posjeduju 12 helikoptera Mi-8 od kojih su 4 helikoptera Mi-8T kao i 8 helikoptera Mi-8MTV1. Helikopteri Mi-8MTV1 najmlađi su helikopteri u OS BiH (prosječne starosti 30 godina/izuzimajući helikoptere Huey II koji su isporučeni u decembru 2021. godine). Od formiranja OS BiH izvršen je generalni remont, djelimično moderniziranje na 4 helikoptera Mi-8MT/Mi-8MTV1. Što se tiče helikoptera Mi-8T, od postojećih 8 helikoptera, od formiranja OS BiH, procijenjeno je da su 4 helikoptera (prosječne starosti 42 godine) bila rentabilna za daljne ulaganje, te je na 3 helikoptera izvršen generalni remont i djelimično moderniziranje. U period od 2017. godine pa do danas je rentabilno ulaganje u najviše 2 helikoptera ovog tipa u prelaznoj fazi do zanavljanja sa novim tipom helikoptera.

Mi 8MTV
(foto:MO BiH)

Dodatno treba istaći i značaj helikoptera UH-1H koji je trebao i u jednoj mjeri već zamijenio helikopter UH-1H-II (Huey II). Vijeće ministara BiH nije razmatralo Prijedlog odluke o izmjeni i dopuni Odluke o višegodišnjem projektu nabave helikoptera za Ministarstvo odbrane i Oružane snage BiH jer je isti povučen sa dnevnog reda na zahtjev Kolegija Vijeća ministara BiH te na taj način, nadamo se privremeno, OS BiH najvjerovatnije ostaju bez neophodnih helikoptera Huey II. Helikopteri UH-1H su najstariji helikopteri u OS BiH (prosječne starosti 55 godina). Helikopteri UH-1H nemaju ograničen resurs upotrebe (vremensko i satno ograničenje), odnosno održavanje se vrši prema stanju, a pojedine komponente helikoptera imaju propisan resurs (vremenski i/ili satni). Problem u održavanju se ogleda u otežanoj nabavci rezervnih dijelova, osiguranju usluga opravke i remonta rezervnih dijelova, pri čemu su helikopteri na kraju rentabilnog životnog vijeka. U periodu od 2021. Do 2026. godine, rentabilno je ulaganje u svega 2 helikoptera UH-1H koliko ih je danas otprilike i u operativnoj upotrebi. Sam let u ovim helikopterima, najprije zbog starosti samih letjelica, predstavlja opasnost za neprocijenjiv resurs Bosne i Hercegovine a to su ljudi odnosno piloti Oružanih snaga.

Vratimo se sada Vijeću ministara Bosne i Hercegovine te navodnom odustajanju od američkih helikoptera i okretanja prema remontu ruskih letjelica. Materijali su, prema dokumentaciji koja je u posjedu portala Istraga.ba, bili spremni za sjednicu koja je trebala biti održana 23. februara ali kolegij Vijeća ministara je povukao sa dnevnog reda tačku o preraspoređivanju 7,5 miliona KM za potrebe date nabavke. Tako je 7,5 miliona KM ostalo na poziciji – “remont helikoptera”, dok je pozicija kojom je planirana nabavka helikoptera iz SAD-a ostala prazna, prenosi Istraga. Međutim saga o remontu i modernizaciji helikoptera Mi-8 Oružanih snaga se proteže unazad 10 godina te odluka Vijeća ministara ne mora nužno značiti da će se Ministarstvo odbrane i Oružane snage Bosne i Hercegovine nužno okrenuti remontu i/ili modernizaciji helikoptera Mi-8 iz više razloga koje ću pokušati objasniti u ovom tekstu ali ono do čega ova odluka može dovesti jeste da Oružane snage neće biti u stanju dostići zahtijevanu operativnu sposobnost.

HelikopterOSBiH
(foto:MO BiH)

Vijeće ministara BiH je na 77. sjednici održanoj 18.12.2013. godine donijelo Odluku o višegodišnjem projektu remonta helikoptera za period 2013. – 2014. godina („Službeni glasnik BiH” broj 103/2013 od 30.12.2013. godine). Ovom Odlukom Ministarstvu odbrane BiH odobreno je 7.480.000 KM za remont 4 helikoptera. Tokom provođenja procedure ugovaranja remonta helikoptera, okolnosti za realizaciju ovog projekta su se izmijenile, te Ministarstvo odbrane BiH nije bilo u mogućnosti da realizira Odluku Vijeća ministara BiH u 2014. godini, zbog čega je donesena Odluka o izmjenama i dopuni Odluke o višegodišnjem projektu remonta helikoptera za period 2013. – 2014. godina („Službeni glasnik BiH” broj 52/2015 od 30.06.2015. godine) kojom se projekat produžava do 2015. godine i broj helikoptera za koje se planira remont se mijenja sa četiri na dva.

Po stupanju na snagu Pravilnika za dodjelu ugovora iz oblasti odbrane i sigurnosti, dana 5.8.2015. godine pokrenut je pregovarački postupak s objavom obavještenja i upućen je poziv za kvalifikaciju potencijalnim ponuđačima specijaliziranim za ovu vrstu remonta u svijetu. Nakon završetka odabira najpovoljnijeg ponuđača, u žalbenom periodu zaprimljene su žalbe ponuđača koji nisu bili zadovoljni. Dalja procedura je zaustavljena do donošenja odluke po žalbama od strane Ureda za razmatranje žalbi BiH. Proceduru nije bilo moguće zaustaviti u ovom stadiju, te je bilo neophodno da ovaj višegodišnji projekat obuhvati i 2016. i 2017. godinu, odnosno do okončanja remonta helikoptera. Zbog navedenog, Vijeće ministara BiH donijelo je Odluku o izmjeni Odluke o višegodišnjem projektu remonta helikoptera za period 2013. – 2014. godina („Službeni glasnik BiH” broj 6/2016 od 29.01.2016. godine) kojom se projekat produžava do 2017. godine.

 

thumbs b c c314a55098b987c8dc2a664f932fc698
(foto:MO BiH)

Međutim, zbog poteškoća prilikom ugovaranja u 2017. godini sredstva se nisu mogla utrošiti shodno planiranoj i odobrenoj dinamici. Na Odluku o izboru najpovoljnijeg ponuđača od 4.10.2017 godine izjavljena je žalba. Dana 27.10.2017 godine Ministarstvo odbrane BiH uputilo je izjašnjenje na žalbu Uredu za razmatranje žalbi BiH. Zbog toga je Vijeće ministara BiH donijelo Odluku o izmjenama i dopuni Odluke o višegodišnjem projektu remonta helikoptera za period 2013. – 2014. godina kojom se projekat produžava do 2020. godine. Planom nabavke MO BiH za 2021. godinu odobrena su sredstva za nabavku usluga generalnog remonta helikoptera tipa Mi-8 u ukupnom iznosu 7.480.000 KM. Istraživanjem tržišta konstatirano je da osigurana sredstva nisu uopšte dovoljna za provođenje predmetne usluge remonta za dva helikoptera. Naime, okvirna cijena remonta helikoptera MI-8MTV-1 iznosi 5.370.117 KM za jedan helikopter, a generalnog remonta uz provođenje modernizacije helikoptera MI-8T iznosi 9.771.131 KM.

Zbog nedovoljnih sredstava za remont dva helikoptera, procedura ugovaranja usluga remonta nije pokrenuta u 2021.godini. Sredstva za ovu namjenu prenijeta su u budžetsku 2022. godinu koja završava krajem februara 2023. godine. Odluku o promjeni namjene ovih sredstava trebalo je donijeti Vijeće ministara BiH. U međuvremenu, za određeni broj helikoptera, usljed isteka vremenskog i/ili radnog resursa i nerentabilnosti vitalnih sklopova, donesena su riješenja o rashodovanju, u kojima je definisana mogućnost prodaje ovih zrakoplovno-tehničkih sredstava u „viđenom stanju“. S obzirom da se radi o materijalnim sredstvima strateške važnosti, a u skladu s važećim procedurama, Ministartvo odbrane BiH je uputilo zahtjev prema Vijeću ministara BiH, kojim se traži saglasnost za prodaju rashodovanih helikoptera. Od Vijeća ministara BiH do danas nije dobijen odgovor na ovaj zahtjev.

Mi 8MTV Flory
(foto:MO BiH)

U 2022. Godini Ministartvo odbrane BiH je, u skladu s internim procedurama, donijelo odluku kojom se definira rashod svih helikoptera tipa Mi-8, Mi-8MTV i Mi-17. Procedura rashodovanja je u toku. Koje su potrebe i zahtjevi OS BiH po pitanju helikoptera i koji su operativni rizici asocirani sa ne izvršenjem planirane dinamike nabavke i modernizacije zrakoplova i opreme? Svi helikopteri u sadašnjem sastavu brigade ZSiPZO su zastarjeli, te je neophodno u što kraćem
vremenskom periodu omogućiti zamjenu istih sa novim helikopterskim platformama, jer je održavanje postojećih izuzetno otežano.

viber slika 2023 03 07 15 47 28 268
Obrazloženje i odgovori Ministarstva odbrane na pisanja našeg portala

Planom razvoja za period između 2017. i 2021. godine planiran je bio remont 3 helikoptera Mi-8 (2 helikoptera Mi-8MTV1 kao i jednog helikoptera Mi-8T), do kojeg nije došlo, kao i nabavka 4 helikoptera (2 srednja transportna helikoptera i 2 lahka višenamjenska), koja je djelimično izvršena, dok je za period između 2022. i 2027. godine planirana nabavka čak 19 helikoptera (6 srednjih transportnih i 13 lahkih višenamjenskih). Rizici asocirani sa ne izvršenjem planirane dinamike nabavke i modernizacije zrakoplova i opreme su: Ocijenjeni nivo rizika VISOK, podrazumijeva da, zbog zastarjelosti i isteka resursa (kraj životnog vijeka upotrebe) postojećih zrakoplova i opreme, ukoliko se ne pristupi izvršenju planirane dinamike nabavke i modernizacije zrakoplova i opreme, Oružane snage Bosne i Hercegovine neće biti u stanju dostići zahtijevanu operativnu sposobnost. Ocijenjeni stepen rizika SREDNJI, podrazumijeva da će Zajednički štab Oružanih snaga Bosne i Hercegovine planiranom dinamikom nabavki i modernizacije postojećih platform dostići zahtijevanu sposobnost sa ograničenjima, koja će biti prisutna i poslije posmatranog perioda modernizacije, zbog nekopletnog zanavljanja srednjeg transportnog helikoptera i izostanka modernizacije dijela lahkih višenamjenskihhelikoptera. Za kraj ostaje nada da će ovo pitanje na nivou Vijeća ministara Bosne i Hercegovine biti vraćeno u proceduru u što je mogućem kraćem vremenskom roku.

Ne propustiute...

+ There are no comments

Add yours